Poza 23 Iunie

Smart Cities Days 2020: Infrastructură inteligentă pentru transformare digitală

poza 23 iunie

 

 

 

23 iunie 2020

Marius Bostan, coordonatorul dezbaterii Smart Cities Days

Marius Bostan, Antreprenor și fost Ministru al ComunicațiilorDiscutăm despre importanța Smart City și cum tehnologia reduce costul, salvează timp și, în același timp, aduce beneficii pentru dezvoltarea economică. Interacțiunea dintre dezvoltarea publică și cetățeni este mult mai bună mai ales în aceste perioade de pandemie în care am fost cu toții forțați să folosim tehnologia pentru a menține distanța fizică, dar în același timp, din punct de vedere social am fost uniți. Pe rețelele sociale, activitatea a fost mult mai intensă, deci putem spune că această perioadă a determinat folosirea instrumentelor digitale. În același timp au apărut noi aplicații, au apărut noi metode de a interacționa cu serviciile publice. Astăzi, în principal, o să fie vorba despre infrastructura care face posibile orașele inteligente, infrastructura de comunicații de date, infrastructura de senzori, de tot ce înseamnă internet of things, infrastructură de calcul.

Dragoș Preda – Secretar de Stat, Ministerul Transporturilior, Infrastructurii și Comunicațiilor

Dragos Preda, Secretar de Stat MTICDigitalizarea reprezintă una din prioritățile actualului guvern, dar și, desigur, ale Comisiei Europene, iar această tendință va fi accelerată în contextul recuperării economice posibile. Vorbim atât de des în ultimul timp de tele-muncă, de tele-școală, vorbim despre guvernanță, vorbim despre comerț ș.a.m.d. Recent am vorbit și am și postat despre noile dimensiune deschise de aceste avansuri tehnologice și, în special, de dezvoltările pe zona de comunicație electronice.

E-sportul este o industrie care poate ar trebui să fie mai atent analizată și în România, industrie care la nivel global aduce undeva la 100 de miliarde prin statisticile din 2017 în raport cu 49 miliarde industria cinematografică și 16 miliarde industria muzicală. Aceste noi tehnologii vor aduce o eficiență economică, vor aduce o dinamizare a acestor economii, dar pentru a răspunde acestora am subliniat de fiecare dată nevoia de achiziție de noi abilități, deci acest digital literacy.

Pandemia a subliniat importanța competențelor și abilităților digitale ale populației, cât și importanța dezvoltării unor sectoare precum sănătate, educație, în contextul măsurilor de izolare impuse de majoritatea statelor membre. Astfel că, următoarele măsuri pentru digitalizare ar trebui să fie bazate pe o serie de principii, respectiv accesibilitate și lichiditatea finanțărilor, maximizarea numărului locurilor de muncă. Am făcut un apel către toate domeniile de activitate să vină către noi cu propuneri referitoare la modificarea nomenclatorului ocupațiilor, pentru că dacă venim din timp cu aceste ocupații vom genera un plus și la bugetul de stat prin dinamizarea activității companiilor din țara noastră și nu numai.

Pentru orice strategie națională în zona digitalizării există un proces complex la nivelul întregii societăți, la nivelul economiei și la nivelul tuturor sferelor de activitate, iar pentru a aduce aceste soluții și pentru a dinamiza rolul lor și pentru a da valoare acestor soluții digitale care vin în folosul cetățenilor trebuie ca cetățenii să fie conectați și este nevoie de demararea unui program amplu de dezvoltare a conectivității la nivelul de capacitate, disponibilitate și utilizare și acestea trebuie să includă obiectivele dezvoltării 5G, inclusiv se vorbește la nivelul UE de 5G+/ 6G, incluzând și implementarea coridoarelor 5G  pentru mobilitate conectată și automatizată inclusiv pentru coridoare feroviare, ca sa ajungem și în această zonă de transporturi.”

Ce înseamnă 5G până la urmă? Este o nouă tehnologie în comunicații. Este, desigur, o mare diferență între ce a însemnat în trecut 2,3,4G. Rețelele promit viteze incredibile de până la 10 Gb/sec care ne vor da posibilitatea să conectăm cât mai multe device-uri. Toate soluțiile digitale vor necesita viteză tocmai pentru că va utiliza mașini autonome pe baza acestor noi tehnologii de conectivitate. Vom putea să dinamizăm și rolul sateliților care vor putea fi folosiți numai în anumite cazuri pentru că la nivel terestru vom utiliza aceste tehnologii de conectivitate, renunțând chiar la zona de wireless.

Trecerea la noile rețele 5G va putea să facă posibile noi servicii mobile și chiar noi modele de business, dar, de asemenea, reprezintă o promovare pentru industriile care nu sunt capabile să investească în utilizarea echipamentelor. Aceste tehnologii trebuie să ofere și încredere, iar încrederea este un element esențial în dezvoltarea dinamică a economiilor, iar asta ține de un element definitoriu a unei economii sănătoase: puterea de predictibilitate, puterea de proiecție a investițiilor, acestea sunt generate prin încredere.

Spre deosebire de trecerile precedente de la 2G la începutul anilor 90 la 3G în jurul mileniului și la 4G în 2010, acum aceste standarde nu vor aduce doar telefoane și computere mai rapide, dar și automobilele, navele utilajele agricole vor fi conectate la internet. Se preconizează că undeva la 7G se vor putea inclusiv pilota nave aeriene de pasageri. Obstacolul constă în diferența undelor 5G, semnalul 5G se comportă față de undele tradiționale scurte 4G. Undele 5G au un spectru considerabil mai mic și o penetrare mai mică în comparație cu 4G, astfel că și un lucru care ar putea părea banal, cum ar fi pereții casei, afectează cum se propagă undele 5G, dar se discută că d.p.d.v. +tehnologic nu se vor mai oferi frecvențe de bandă, în viitor se vor găsi resursele tehnologice pentru a încadra totul în spectru.”

Tehnologia este doar un element din zona orașelor inteligente, un element care eficientizează resursele de care dispune o comunitate potențând astfel dinamica economică.

Florin Popa – director Business to Business Orange Romania

Florin Popa, Orange RomâniaTehnologia este doar un mijloc, nu poate să fie un obiectiv fără politici foarte clare și un dialog, iar fără strategii pe termen lung, tehnologia nu rezolvă nimic. Furnizorii de tehnologie își croiesc soluțiile în funcție de nevoile clienților lor și în funcție de utilitatea acestor soluții pentru cei care le folosesc. Probabil că un demers foarte eficient pe termen lung este ca și autoritățile, atunci când construiesc aceste politici publice de implementarea unor strategii de smart city, să afle care sunt nevoile comunitățiilor lor.

Noi, la Orange, avem un concept ceva mai extins care se numește teritorii inteligente care înglobează nu numai noțiunea de inteligență a unui oraș, ci și poate a unei clădiri, sau și mai extins a unei regiuni sau a unei industrii. Din acest punct de vedere avem în România un proiect unic desfășurat și puțin în estul Europei care cu ocazia centenarului a arătat cum o comunitate poate să introducă spre uzul cetățenilor cele mai noi tehnologii. Mă refer la proiectul ”Alba Iulia Smart City” și sunt foarte mândru că am putut face parte din acest proiect care a contribuit la o viziune și o strategie pe termen lung a municipiului Alba Iulia. Noi am contribuit cu un număr de peste 16 soluții implementate de la WiFi public atât în autobuzele din oraș cât și în parc sau la liceu, zone turistice, iluminat inteligent, device-uri care să ajute turiștii cu informații despre locurile pe care le vizitează, care să ajute afacerile să își promoveze soluțiile. Ar fi păcat ca din acest proiect pilot la care au contribuit foarte mulți parteneri atât instituționali, cât și tehnologici să nu putem învăța sau să nu putem replica.

În acest moment, în România, Orange a implementat pentru diverse municipalități o serie de soluții inteligente care fac parte din această categorie a teritoriilor inteligente sau Smart City, de exemplu WiFi mobil securizat în transportul public. Cu analizarea datelor și a curbelor de trafic și a modului în care interacționează cetățenii, există azi un număr de proiecte de acest tip în Alba Iulia, în Sibiu, în Timișoara, în Caransebeș și în Iași. Există soluții de monitorizare a calității aerului în București, încă în teste, dar în Alba Iulia, în Timișoara și în Iași, există soluții de clasă digitală prin soluția 24edu folosită de 5000 de profesori și 100.000 de elevi, există platforma Digitaliada cu conținut educațional care este oferită gratuit de fundația Orange, folosită de 780 de școli, peste 4300 de profesori și aproximativ 20.000 de elevi.

Dincolo de numeroasele soluții de infrastructură inteligentă pe care le avem la îndemână în ziua de azi cel mai important este să avem o idee foarte clară pentru ceea ce dorim să folosim această tehnologie, care este scopul final al utilizării ei, trebuie să ne fie foarte clar că de la un oraș la altul soluțiile și nevoile sunt extrem de diferite.

România are o poziție absolut unică în Europa din punct de vedere al structurilor de telecomunicații, fiind în toate topurile în primele 5 locuri la vitezele de acces, al acoperirii și al calității serviciilor. Bucureștiul a fost nominalizat de curând ca cel mai bun oraș din lume în care să lucrezi de acasă.

Ioan Gâf Deac – City Manager, Sector 4, București

Ioan Gaf Deac, City Manager, Sect. 4Componenta care face diferența la noi este cea de digitalizare. Dacă eu astăzi în sectorul 4 aș colecta toate taxele fizic, costul meu, însemnând costurile de întreținere ale sediilor, salariile, softuri ș.a.m.d., ar însemna aproximativ 1,7 milioane de lei pe an. Apoi costul pe care îl am dacă trec la plăți smart, este în jur de 550.000 lei pe an pentru aceeași bani încasați. Iată că printr-un concept, putem merge la o eficientizare a banilor. Ce înseamnă când îți eficientizezi banii? Înseamnă că ai resursă disponibilă să poți să dezvolți lucruri. Secretul vine din mixul de tehnologii.

În Sectorul 4 am lăsat la o parte orice tip de abordare de tip orgoliu, am făcut un benchmarking real, am văzut tot ce înseamnă mediu privat față de client și cum să învățăm de la companiile mari private povestea asta ca să o facem și noi cu cetățenii noștri. Noutatea la noi este softul de la piețe care elimină în sfârșit ”mafia” celor care nu sunt producători.

În această industrie de smart city este foarte ok să încurajezi start-up-urile, noi ne-am făcut majoritatea digitalizării cu start-up-uri.

Valentina Frângu – Sales Manager Dell Technologies

Valentina Frangu, Dell TechnologiesÎn ultimii ani de mândrim cu proiecte impresionante în această zonă de Smart City: Urban Mobility și Connected Gouvernement.

Dell a lansat două soluții noi în luna aprilie-mai, prima este una de predictive healthcare, soluție integrată hardware și software de monitorizare a cazurilor Covid-19, soluții care permit monitorizarea temperaturilor, precum și alertarea automată a autorităților și predicția zonelor de răspândire a cazurilor în funcție de axa pe care se mișcă respectivă persoană detectată. De asemenea, tot în luna mai am lansat o soluție de mobilitate urbană, atât pentru monitorizarea și fluidizarea traficului, cât și pentru detectarea violărilor regulilor de circulație și a vitezei excesive, dar și pentru predictive planning. Dacă, de exemplu, la nivel de oraș se doresc simulări de cum s-ar îmbunătăți traficul prin adăugarea unei noi artere sau autostrăzi sau cum s-ar putea fluidiza traficul pentru evenimente sportive, practic această soluție de mobilitate urbană ajută foarte mult. În contextul actual vedem deja un interes tot mai susținut din partea autorităților de a trece la zona de ”next level”.

Suntem implicați în prezent cu câteva dintre autoritățile locale în a construi pentru ei în centrele noastre de competență din Singapore și Tel Aviv o replică a soluțiilor deja implementate de noi sau de diverși alți furnizori în piață.

Principalul atu al tehnologiei Dell este faptul că pune la dispoziție autorităților publice în aceste stack-uri de tehnologie o platformă integrată care permite practic normalizarea datelor într-un sistem open din toate aplicațiile dezvoltate de furnizori din piață.

Nicolae Moldovan – Expert Dezvoltare Urbană

Nicolae Moldovan, fost City Manager Alba IuliaEu vizionez importanța existenței în primării a unul arhitect digital care să conducă alături de o direcție și nu de un compartiment ,cu 1-2 angajați sau un birou de IT cum există în foarte multe cazuri astăzi în administrația locală. Deci, un arhitect digital care să coordoneze procesul de transformare al orașelor și, în mod explicit, a zonelor urbane funcționale, în special acolo unde discutăm de municipiile reședință de județ sau zonele metropolitane, practic coordonare teritoriilor inteligente.

Este fundamental pentru România să își pregătească atât sectorul public, cât și cel privat să adopte și să utilizeze în mod eficient resursele financiare la care va avea acces în perioada următoare, respectiv să facă o implementare foarte bine gândită a strategiei și a proiectelor cuprinse în strategia națională a României în zone de 5G.

Mai bine testezi și apoi implementezi. Mai bine îți educi tehnologic competențele în administrație și pe urmă adopți la o scară largă o serie întreagă de argumente de tehnologie care se adresează cetățenilor comunității tale.

Am văzut în pandemie o mare nevoie de a avea acces la educație digitală, însă România nu are astăzi o soluție unică de educație digitală care să adreseze nevoile școlilor și elevilor din România.

România ar trebui să investească unitar în existența unor centre de management ale orașelor inteligente, măcar pentru început la nivelul municipiilor reședință de județ și a sectoarelor, respectiv primăriei capitalei.

Calin Poenaru – CEO Allied Telesis

Calin Poenaru, CEO Allied TelesisCeea ce facem noi influențează major orice dezvoltare de sisteme inteligente din orașe pentru că Allied Telesis funcționează foarte bine și în foarte multe locuri în zona colectării de date. (…) Aceasta este linia în care noi am dezvoltat sistemele noastre: colectăm datele, le ducem într-o platformă centralizată de unde le oferim pentru prelucrare.

Noi credem că parteneriatele ajută foarte tare în acest gen de proiecte: pe termen lung și cu o complexitate foarte ridicată. Credem că mai mulți vendori pot să își pună împreună capabilitățile lor critice, expertiza lor critică, astfel încât ansamblul rezultat să fie ceva mai mult decât simpla sumă a funcționalităților elementelor constitue.

 Bogdan Iana – Vicepreședinte ANCOM

Bogdan Iana, Vicepresedinte ANCOMRealitatea este că mai mult de jumătate din populația lumii trăiește în zonele urbane astăzi și predicția este că se va ajunge ca în 2050 la 80% din populația lumii să locuiască în zona urbană. Principiul care stă la baza dezvoltării este că acestea ar trebui să fie centrate pe oameni. Acesta nu este doar un drept, ci implică și responsabilități, obligații și îndatoriri. A fi cetățean întru-un oraș în care cetățenii devin creatori, co-creatori și formatori ai dezvoltării urbane înseamnă a fi un cetățean activ preocupat de context local și european în care se desfășoară viața noastră de zi cu zi.

 

 

 

Dragoș David –  City Manager Brașov

Dragos David, City Manager BrasovNe pregătim să dăm drumul la un Hub digital pe zona turismului, pe zona securității cibernetice și, de asemenea, pe zona sănătății. Sunt priorități importante de care avem nevoie în viața de zi cu zi și vrem să punem la masă tot ceea ce înseamnă mediu public și mediu privat, avem deja pași făcuți și, probabil că anul acesta, vom pune pe hartă ”steagul” acestor hub-uri pentru că această lucrare trebuie să fie cât mai rapidă.

 

 

Horia Șulea – Primar Florești, Cluj

Horia Șulea, Primar FloreștiFloreștiul este la momentul actual este unul dintre cele mai dinamice localități din țară ca dezvoltare. Am ținut cont de aspectele care țin de modernizare și modernitate, motiv pentru care, odată cu dezvoltarea noilor zone rezidențiale din Florești am reușit să introducem rețele de cea mai bună calitate și de mare viteză. Floreștiul a fost prima localitate din Europa unde sistemul 5G a fost prezentat populației. Împreună cu cei de la Orange, în urmă cu 2 ani de zile, pe parcursul unei luni am reușit să implementăm acest sistem.

Încă din 2016 am început să implementăm sistemele informatice digitalizate, astfel încât pot să vă spun că astăzi absolut orice act din primăria Florești sau orice relație între contribuabili și administrația publică locală se poate realiza prin internet.

Astăzi în Florești avem 2 instituții școlare cu aproximativ 1800 de elevi care sunt complet digitalizate, deci în aceste școli nu mai este nevoie să folosim creta, se face transmisie online pe bază de date.

Avem un sistem de semaforizare digitalizat care funcționează pe principiul numărătorii de pe firul principal. În același timp, avem un nou operator de salubritate care deja a început implementarea unui sistem inteligent în ceea ce privește colectarea deșeurilor atât pe parte de fracție umedă, cât și în ceea ce privește fracțiile reciclabile printr-o transmisie de date, astfel încât ridicarea să se facă în timp util și să nu avem probleme din punct de vedere al acumulării de deșeuri. În ceea ce privește siguranța cetățeanului avem un sistem implementat de camere de supraveghere  care acoperă aproape în întregime întreaga comună.